التعلم التشارکي ودوره في تعزيز الاندماج المعرفي لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة العريش -شمال سيناء

المستخلص

التعلم التشارکي ودوره في تعزيز الاندماج المعرفي لدى
طلاب الدراسات العليا بکلية التربية
هدفت الدراسة إلى تعزيز الاندماج المعرفي باستخدام برنامج قائم على التعلم التشارکي لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية.
وتکونت عينة الدراسة من 65 طالبا وطالبة من طلاب الدبلوم الخاص بکلية التربية بالعريش وقسمت العينة إلى مجموعتين الاولى : تجريبية وتکونت من 30 طالبا وطالبة ( 20 طالبة ، 10طالب ) متوسط عمرهم الزمني ( 27,7 ) وبانحراف معياري قدره (4,07) والاخرى المجموعة الضابطة تکونت من35 طالبا وطالبة (20 طالبا ، 15 طالبة ) متوسط عمرهم (27,68 ) ، وبانحراف معياري مقداره (5,11 ) . واستخدمت الدراسة أدوات مقياس الاندماج المعرفي وبرنامج قائم على التعلم التشارکي من إعداد الباحثة وتوصلت الدراسة إلى:
-وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس الاندماج المعرفي لصالح المجموعة التجريبية .
-وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والقياس البعدي في الأداء على مقياس الاندماج المعرفي لصالح القياس البعدي .

الكلمات الرئيسية


Collaborative learning and its role in promoting cognitive Engagement of Postgraduate students at the College of Education

Dr. Nabila  Abdalraoof  Shorrab

Professor of Educational  Psychology Assistant

Faculty of Education - University of Arish

                                                                                                          Abstract

 

The study aimed to promote cognitive engagement by using a program based collaborative learning among graduate students at the College of Education, and the study sample consisted of 65 students from the speacial diploma students of the College of Education in Al-Arish and the sample was divided into two groups, the first: experimental and it consisted of 30 students (20 famel, 10 male) Their average age is (27.7) and a standard deviation of (4.07). The other control group consisted of 35 male and female students (20 male and 15 female students), their average age (27.68), and a standard deviation of (5.11). The study used tools that measure cognitive engagement and a program based on collaborative learning prepared by the researcher, and the study concluded:

-     The existence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the cognitive engagement scale in favor of the experimental group.

The existence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre-measurement and the post-measurement in performance on the cognitive engagement scale in favor of the post-measuremen