التخطيط لتطوير برنامج " الدبلوم المهنية في التربية تعليم الکبار" بکلية التربية جامعة المنصورة على ضوء متطلبات العصر الرقمي باستخدام أسلوب بيرت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

يشهد عالم اليوم تحولًا رقميَا أثر على التطور المعرفي والتقني في شتى المجالات؛ کما کان له أثر واضح فى تغيير آليات وطرق عمليتي التعليم والتعلم لتتواءم مع متغيرات العصر، وهو ما فرض إعادة النظر في برامج کليات التربية من حيث تعديل لوائحها وتضمينها مقررات تتلاءم مع مستجدات العصر الرقمي؛ من أجل تخريج کوادر بشرية قادرة على مواکبة هذا العصر، وتلبي احتياحات سوق العمل، وانطلاقاً من ذلک هدف البحث الحالي إلى تطوير برنامج "الدبلوم المهنية في التربية تعليم الکبار" بکلية التربية جامعة المنصورة على ضوء متطلبات العصر الرقمي، وقد استخدم البحث لتحقيق ذلک المنهج الوصفي، بالإضافة إلى استخدامه أحد الأساليب الرئيسة للتخطيط الشبکي للبرامج والمشروعات التعليمية، وهو أسلوب بيرت. وتمثلت أهم نتائج البحث قى اقتراح بديلين مستقبليين لتطوير برنامج "الدبلوم المهنية في التربية تعليم الکبار" بکلية التربية جامعة المنصورة، أحدهما مستمد من تصور الخبراء، والآخر هو تصور الباحثة، وقد تم تمثيل کل بديل بشبکة خاصة به، وانتهى البحث بمجموعة من المتطلبات التي تسهم في تنفيذه.

الكلمات الرئيسية


The Planning for development of the "Professional Diploma in Education for Adult Education" program at the Faculty of Education, Mansoura University, in light of the requirements of the digital age by P.E.R.T  method

  Abstract

Today, the world witnesses a digital transformation that has affected knowledge and technology development in various fields. It also had a clear impact in changing the mechanisms and methods of teaching and learning processes to adapt to the changes of the era, which forced a review of the programs of the Faculties of Education in terms of amending their by laws and including courses in line with the developments of the digital age in order to graduate human forces capable of keeping pace with this era, and meeting the needs of the labor market, so, the current research aimed to develop the "Professional Diploma in Education for Adult Education" program at the Faculty of Education, Mansoura University, in light of the requirements of the digital age.

The research used the descriptive method, in addition to using one of the main methods of network planning for educational programs and projects, which is the P.E.R.T method, And the other, according to the researcher's perception, and each alternative was represented by its own network, The research ended with a set of requirements that contribute to its implementation.