The Effectiveness of Digital Transformation of Learning on Students' Learning Experience, Students' Engagement and Perceived Intellectual Competence: A Mixed-Method Approach

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس التربوي- کلية التربية- جامعة الزقازيق-جمهورية مصر العربية

المستخلص

Abstract
This paper investigated the effectiveness of the digital transformation of learning on perceived intellectual competence, student’s engagement and learning experience. To achieve the study findings, a mixed research method was conducted, and 387 students in their first year of high school involved, besides eight teachers from different schools. Within quantitative study, the students took part in a questionnaire using the Online Learning Self-Efficacy Scale (OLSES), the study also used the Learning Object Evaluation Scale for Teachers (LOES-T) and 5-point Likert scale to examine the teachers’ views on students’ engagement with web-based learning tools. On the other hand, the qualitative study involved an interview through the Interwise web conferencing tool. The primary argument presented is that the online learning environment has significantly contributed to students’ learning experience as they can access vast information and knowledge concepts. The study concludes that digital learning sites increase students’ curiosity to learn, enhances their online engagement, and the interactive nature of the online learning environment encourages collaborative learning, hence a perception of high academic self-efficiency and intellectual competence. Teachers also concluded that the digital learning environment improves students' engagement as they regularly interact with web-based learning tools and are motivated to share their knowledge.

الكلمات الرئيسية


إن الهدف الرئيس من البحث هو الکشف عن تأثير الانتقال الرقمي للتعلم على الکفاءة المعرفية المدرکة والاندماج المدرسي وخبرة التعلم لدى تلاميذ الصف الأول الثانوي، ولتحقيق أهداف البحث؛ قد شارک (387) تلميذاً، بالإضافة إلى (8) معلمين مختصين من مدارس مختلفة. وباستخدام منهج البحث المختلط الذي تضمنت أدواته: مقياس "فعالية الذات للتعلم عبر الإنترنت OLSES" الذي تکون من (22) مفردة موزعة على ثلاثة أبعاد: التعلم في بيئة الإنترنت، وإدارة الوقت، واستخدام التکنولوجيا، والذي تم تدعيمه بأسلوب المقابلات مع المعلمين المختصين لضمان تحقيق الأسلوب المختلط بين الکمي والکيفي وتمت المقابلات معهم باستخدام أدوات التواصل عبر الإنترنت، هذا بالإضافة إلى مقياس "تقويم عناصر التعلم للمعلمين LOES-T"، وأخيرا ًمقياس ليکرت خماسي لقياس اندماج التلاميذ المدرسي من وجهة نظر المعلمين عند استخدام أدوات التعلم عبر شبکة الإنترنت. وتم إجراء التحليلات الإحصائية والمتقدمة للمقاييس، وکشف التحليل الکيفي لمقابلات المعلمين عن ثلاث موضوعات رئيسة Themes هي: 1-التصور عن الخبرة الأکاديمية للتلاميذ، 2-تصورات حول فعالية الذات والتنظيم الذاتي، 3-تصورات حول الإندماج المدرسي للتلاميذ. وتمثلت أبرز النتائج في ارتفاع نسبة اتفاق التلاميذ في أن استخدام الإنترنت في أنشطة التعلم بعد المدرسة يجعلهم يشعرون بمزيد من المعرفة والثقة بشأن تطبيق معرفتهم لحل المشکلات داخل وخارج الفصل، مما يؤدي إلى نجاح وکفاءة أکاديمية عالية. کما خلص المعلمون إلى أن بيئة التعلم الرقمية تعمل على تحسين اندماج التلاميذ حيث يتفاعلون بانتظام مع أدوات التعلم القائمة على الويب ولديهم الحافز لمشارکة معارفهم.

الکلمات المفتاحية: الکفاءة المعرفية المدرکة؛ فعالية الذات المدرکة، الانتقال الرقمي للتعلم، الإندماج الطلابي المدرسي، خبرة التعلم، المنهج المختلط.