أنشطة تربوية في الاقتصاد المنزلي قائمة على التفکير التصميمي لتنمية أبعاد الأمن الأسري ومهارات مواجهة ضغوط الحياة لدى الفتيات في دور الرعاية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تنمية أبعاد الأمن الأسري، ومهارات ضغوط الحياة لدى الفتيات بدور الرعاية من عمر(18-24) بدار المبرة التابعة لوزارة الشئون الإجتماعية، من خلال تطبيق أنشطة في الاقتصاد المنزلي قائمة على التفکير التصميمي، وقد أتبعت الباحثة المنهج التجريبي وکان عدد الفتيات عينة البحث (30) فتاة عينة تجريبية؛ حيث اعتمد البحث على التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة.
کما اشملت أدوات البحث على مقياس لقياس أبعاد الأمن الأسري لدى الفتيات عينة البحث (من إعداد الباحثة)، و واختبار مواقف لقياس مدى نمو مهارات مواجهة ضغوط الحياة لدى الفتيات عينة البحث (إعداد الباحثة).
وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى(0.05) بين التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، في کلا من مقياس الأمن الأسرى، وأختبار مواقف مهارات مواجهة الضغوط لدى الفتيات عينة البحث، کما أسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية بين الأمن الأسرى ومهارات مواجهة ضغوط الحياة.
کما اوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بفئة الفتيات في دور الرعاية، ومحاولة نشر ثقافة تشغيل ومساعدة هذه الفئة.

الكلمات الرئيسية


Educational Activities in Home Economics Based on Design Thinking to Develop Dimensions of Family Security and Skills to Face Life Stress of Girls in Care Homes

 

Abstract:

  The aim of this research is to develop the dimensions of family security and life stress skills for girls in care homes from the age of (18-24) in Al MABARAH HOUSE belonging to Ministry of Social Affairs through the implementation of activities in home economics based on design thinking, and the number of girls in the research sample was (30) girls Experimental sample; Where the research relied on the experimental design with one group.

The research tools also included a scale to measure the dimensions of family security among girls, the research sample (prepared by the researcher), and an attitude test to measure the extent of the growth of skills to face life pressures among girls, the research sample (researcher preparation).

The results of the research resulted in the existence of statistically significant differences at the level of (0.05) between the two applications, pre and post application, in favor of the post application, in both the measure of family security, and the test of stress management attitudes of girls in the research sample. The results also resulted in a correlation between family security and facing stress of life skills.

Educational activities in home economics based on design thinking to develop dimensions of family security and skills to face life Stress of girls in care homes.

Keywords: Design thinking; Family security; skills to face the pressures of life