برنامج إلکتروني مقترح في الجغرافيا في ضوء أبعاد السيادة الغذائية العربية لتنمية التفکير الاستراتيجي والمفاهيم الاقتصادية للتضامن العربي والوعي بالأمن الغذائي العربي المستدام لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية، جامعة أسيوط، مدينة أسيوط

المستخلص

ملخص البحث: هدف البحث إلى تنمية التفکير الاستراتيجي، والمفاهيم الاقتصادية للتضامن العربي، والوعي بالأمن الغذائي العربي المستدام لدى تلاميذ المرحلة الإعدادي؛ باستخدام برنامج إلکتروني مقترح في الجغرافيا في ضوء أبعاد السيادة الغذائية العربية، ولتحقيق هدف البحث تم: إعداد قائمة بأبعاد السيادة الغذائية العربية، وقائمة بأبعاد الأمن الغذائي العربي المستدام، ثم تم بناء البرنامج المقترح في ضوئهما، وإعداده وفق تقنيات الکتاب الإلکتروني التفاعلي، وإعداد دليل المعلم لتدريس البرنامج، وأوراق عمل التلاميذ، وتم تحليل محتوى البرنامج، وإعداد قائمة بالمفاهيم الاقتصادية للتضامن العربي، ثم تم إعداد اختبار للتفکير الاستراتيجي، واختبار للمفاهيم الاقتصادية للتضامن العربي، ومقياس للوعي بالأمن الغذائي العربي المستدام، وضبطهم إحصائياً، واختيار مجموعة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بلغت (40 تلميذاً وتلميذة ) بمدرسة موشا الإعدادية الجديدة التابعة لإدارة أسيوط التعليمية کمجموعة لتجربة البحث، وبتطبيق تجربة البحث، ومعالجة نتائج تطبيق أدواته إحصائياً؛ توصل لفاعلية البرنامج الإلکتروني المقترح في تنمية التفکير الاستراتيجي، والمفاهيم الاقتصادية للتضامن العربي، والوعي بالأمن الغذائي العربي المستدام لدي تلاميذ الصف الثاني الإعدادي مجموعة البحث، وأوصى البحث بالاهتمام بتضمين أبعاد السيادة الغذائية العربية في مناهج الجغرافيا لتأثيرها المباشر على الأمن القومي العربي، واستقلالية القرار السيادي العربي.

الكلمات الرئيسية


A Proposed Electronic Program in Geography-in the light of the dimensions of Arab Food Sovereignty to Develop preparatory School Pupils’ Strategic Thinking, Arab solidarity economic Concepts, and Sustainable Arab food Security Awareness

 

By

Dr. Gamal Hassan Elsayed Ibrahim

Assistant Professor Curricula & Methods Social Studies "Geography"

Faculty of Education, Assuit University

gamal.ibrahim1@edu.aun.edu.eg

 

Research Abstract: This research aimed at develop  preparatory school Pupils’ strategic thinking, Arab solidarity economic concepts, and sustainable Arab food security awareness by using    a Proposed electronic program in geography-in the light of the dimensions of Arab Food Sovereignty To achieve the aim of the research: a list of the Arab food sovereignty dimensions, and a list of the sustainable Arab food security dimensions was prepared, then the Proposed Program in the light of the reach lists was constructed, and prepared according to interactive e-book techniques, prepared a teacher’s guide and students’ worksheets, then, the proposed program was analyzed in order to generate Arab solidarity economic Concepts, then prepared a test of  Strategic Thinking, Arab solidarity economic concepts, and sustainable Arab food security awareness, and tuned them statistically, the research group – one experimental group design - (n = 40) male and female pupils was selected from among the second preparatory Pupils in mosha preparatory new school at assuit administration, the result of  a Proposed Program in geography was effectiveness in develop strategic thinking, Arab solidarity economic concepts,  and  sustainable Arab food security awareness of the experimental group, hence, the research recommended the interesting of: inclusion dimensions of Arab food sovereignty in geography curricula, because of its direct effective on Arab national security and the independence of Arab sovereign decision.

Keywords: Teaching geography, Arab food sovereignty, Strategic thinking, Arab solidarity economic concepts, Sustainable arab food security awareness