العدالة الأکاديمية کما يدرکها الطلاب المعلمون وعلاقتها بکل من دافعية الإنجاز و فعالية الذات الأکاديمية لديهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة سوهاج، کلية التربية، قسم علم النفس التربوى

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية التعرف على مستوى إدراک طلاب الجامعة للعدالة الأکاديمية وأبعادها الأربعة (العدالة التوزيعية، العدالة الإجرائية، العدالة التعاملية، والعدالة المعلوماتية). کما استهدفت أيضاً معرفة العلاقة بين أبعاد العدالة الأکاديمية وکل من دافعية الإنجاز وفعالية الذات الأکاديمية لدى طلاب الجامعة. کذلک هدفت الدراسة إلى التعرف على إمکانية التنبؤ بدافعية الإنجاز وفعالية الذات الأکاديمية من خلال أبعاد العدالة الأکاديمية. تکونت عينة الدراسة من( 192) طالباً و طالبة من طلاب الفرقة الرابعة بکلية التربية بجامعة سوهاج. وقد تراوحت أعمار العينة ما بين ( 23.4-21 سنة) بمتوسط عمرى مقداره (22.24) ، وانحراف معيارى مقداره (52.) . وقد طبقت الباحثة أدوات الدراسة المتمثلة فى مقياس العدالة الأکاديمية من إعداد هشام فتحى محمد جاد الرب جاد الرب وعثمان حمود خضر (2016)، ومقياس دافعية الإنجاز (إعداد: الباحثة) ، ومقياس فعالية الذات الأکاديمية من إعداد محمد عبد السلام سالم(2002). قد أظهرت نتائج الدراسة أن طلبة الجامعة لديهم مستوى مرتفع من إدراک للعدالة الأکاديمية کدرجة کلية ولأبعادها الأربعة (العدالة التوزيعية، العدالة الإجرائية، العدالة التعاملية، والعدالة المعلوماتية) . کذلک أوضحت النتائج أن هناک علاقة دالة إحصائياً بين أبعاد العدالة الأکاديمية وکل من دافعية الإنجاز وفعالية الذات الأکاديمية. وقد أشارت أيضاً نتائج الإنحدار المتعدد أن ثلاثة أبعاد فقط من أبعاد العدالة الأکاديمية (العدالة التوزيعية، العدالة التعاملية، والعدالة المعلوماتية) قد تنبأت تنبؤاً دالاً بدافعية الإنجاز بينما لم يتنبأ البعد الرابع بالدافعية. کما أشارت نتائج الإنحدار المتعدد أيضا أن ثلاثة أبعاد فقط من أبعاد العدالة الأکاديمية(العدالة التوزيعية ، العدالة الإجرائية ،والعدالة المعلوماتية) تصلح کمتنبئ لفعالية الذات الأکاديمية، أما البعد التعاملى فهو لا يصلح کمتنبئ لفعالية الذات الأکاديمية.

الكلمات الرئيسية


Academic Justice as Perceived by Students Teachers and its Relationship with Achievement Motivation and Academic 
Self -Efficacy among them.

Abstract:

The present study examined the level of academic justice and its four dimensions (distribute justice, procedural justice interpersonal justice and informational justice) among university students. Also, the study examined the relationship between the dimensions of academic justice and the achievement motivation. The study also examined the relationship between the dimensions of academic justice and academic self -efficacy. In addition, the current study examined the possibility of predicting achievement motivation and academic self-efficacy through the dimensions of academic justice. The sample of this study consists of (192) from the fourth grade students of college of Education, Sohag University. The age of participants ranged from 23.4-21 years with average 22.24 and standard deviation (.52). Data was collected through academic justice scale, achievement motivation scale, and academic self-efficacy scale after verifying their psychometric properties. Means, standard deviations, correlation coefficient, and multiple linear regression were used to analysis the data.

Findings of the current study showed that university students have high level of the academic justice and its four dimensions. Also, results of this study showed that there is a significant relationship between the dimensions of academic justice and the achievement motivation. Also, results of this study showed that there is a significant relationship between the dimensions of academic justice and academic self -efficacy. The result of multiple linear regression showed that the dimensions of academic justice: distribute justice, interpersonal justice and informational justice can be a predictor of achievement motivation, while the dimension of procedural justice can not be a predictor of achievement motivation. In addition, the result of multiple linear regression showed that the dimensions of academic justice: distribute justice, procedural justice and informational justice can be a predictor of academic self-efficacy, while the dimension of interpersonal justice can not be a predictor of academic self-efficacy.

Keywords: academic justice, distribute justice, procedural justice, interpersonal justice and informational justice, achievement motivation, academic self-efficacy, university students